Mbo- en hbo-studenten versterken elkaar in techniekprojecten

Geplaatst op 01/04

Op het Graafschap College pitchen bedrijven opdrachten aan mbo-studenten. De studenten kiezen vervolgens de opdracht die hen het meest aanspreekt. Eind vorig jaar ging een groep industrieel-design-studenten aan de slag met een project van fietsfabrikant Van Raam, uit het Achterhoekse Varsseveld. De opdracht: een bestaande fiets meer functionaliteit geven door een nieuw balhoofd te ontwerpen.

Een fiets klinkt niet hightech, maar het productieproces van de studenten is dat wel. Een voorwaarde binnen het project: De nieuwe onderdelen moeten 3D-geprint kunnen worden. De studenten hebben toegang tot een industriële metaalprinter. Deze wordt regelmatig ingezet door het CIVON, in samenwerking met MKB-bedrijven uit de Achterhoek en kennisinstellingen.

Samenwerking hbo-mbo

Wat de mbo-studenten van tevoren niet wisten, is dat zij hulp zouden krijgen van een student Industrieel Product Ontwerpen van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN). Al kwam de samenwerking niet helemaal van de grond. Wegens ziekte startte de hbo-student weken later en waren de mbo-studenten al in een vergevorderd stadium van hun opdracht.

Het bleek te laat om aansluiting te vinden. ‘Het ging niet helemaal goed, door de manier waarop het project was ingestoken. Mbo-studenten deden een project waar een kop en een staart aan zat. Het was de bedoeling dat de hbo-student vanaf het begin mee zou doen’, aldus Johan de Jonge, projectmanager van het CIVON.

Uiteindelijk kregen de hbo- en mbo-studenten aparte opdrachten. De hbo-student ontwierp een rugsteun en sloot haar project succesvol af. ‘Het ritme sloot niet meer op elkaar aan. We waren al 5 à 6 weken verder, toen ze de connectie maakten. Toen besloten we om een knip te maken. Ze werkten wel aan dezelfde fiets, maar zij [de hbo-student, red.] heeft een andere taak gekregen.’

Leerzame ervaring

Achteraf blikten de deelnemende partijen gezamenlijk terug op een leerzame ervaringen en bespraken verbeterpunten. ‘We moeten van tevoren goed weten wat de rol van het hbo en van het mbo wordt. We moeten van tevoren aan de mbo-studenten laten weten: dit bedrijf pitcht een project waar een hbo-student aan vast zit. Dan weten ze van tevoren dat ze samen de klus moeten klaren en afhankelijk zijn van elkaar.’

De Jonge, en andere partijen die bij het project betrokken zijn, willen snel een nieuw samenwerkingsproject op poten zetten. Ze zijn ervan overtuigd dat studenten van verschillende niveaus elkaar aanvullen. ‘Je kunt het stuk onderzoek weghalen bij de mbo-studenten en neerzetten bij hbo-studenten. Dan kunnen mbo-studenten vast nadenken over een concept. Vervolgens implementeer je het stuk onderzoek in de conceptontwerpen van de mbo’ers.’

Door samen te werken, leren hbo- en mbo-studenten elkaars opleiding bovendien beter kennen. ‘Wat zijn nou de sterke punten van het mbo richting het hbo? Wat neem je mee uit een mbo-opleiding Industrieel Design, richting de opleiding Industrieel Product Ontwerpen? [..] Deze jongens zijn al vier jaar bezig met productontwerpen. Ze nemen meerwaarde mee naar de volgende opleiding. Daar zouden ze bijvoorbeeld vrijstelling voor kunnen krijgen. Nu krijgt een student die doorstroomt naar IPO het hele pakket.’

Connectie tussen partijen

Mbo- en hbo-instellingen maken een connectie, door middel van individuele projecten. Of die nou in één keer slagen of niet. Projecten die bestaan bij de gratie van samenwerkingsverbanden, zoals het CIVON. Van Raam, de HAN en het Graafschap College zijn aan elkaar verbonden in meerdere innovatieprojecten. De partijen kennen elkaar goed. ‘We weten dat we goed kunnen samenwerken.’

Bron: HAN Centre of Expertise - SEECE